Gå en virtuell rundtur i Minnebergsskolan och hör Frida Brismar Pålsson, processledare, och våra kollegor arkitekterna på Brunnberg & Forshed, berätta om utformningen och tankarna bakom skolan. Det är här en ovanlig högstadieskola i Sverige. Prislappen ligger på genomsnittet för en nybyggd skola i den här storleksordningen. Men innehållet, utformningen, materialen och inte minst processen är något utöver det vanliga.

Här har ingen detalj lämnats åt slumpen eller konventionen. Allt i från skolans fotavtryck på tomten till materialval på dörrfoder, har omsorgsfullt valts ut för bästa effekt på elevernas inlärning, känsla av trygghet och inkludering, utifrån den kunskap och forskning som finns idag. Därför kan vi kalla det för en evidensbaserad lärmiljö.

Vill du läsa mer om evidensen bakom utformningen av Minnebergsskolan och hur den stödjer lärande, trygghet och elevhälsa? Beställ boken ”Pedagogiskt program för skolhuset – Arvika Nya Högstadium” genom att skicka ett mejl till info@paradisproduktion.se

Men vi stannar inte vid att planera utifrån forskning. Vi vill validera hur utfallet blir också! Därför pågår just nu ett Vinnova-projekt för att undersöka hur skolans utformning stödjer elevhälsan i samverkan mellan Karlstads Universitet, Compare och Arvika Kommun. Frida Brismar Pålsson från Paradis Produktion finns med som sakkunnig i analysgruppen. Välkommen att följa projektet i kommande inlägg på denna sida eller på Vinnovas hemsida.